dijous, 2 d’abril del 2009

RACÓ DE LECTURA A VIMBODÍ I POBLET

Enfoquem el projecte amb un començament modest però una gran ambició: la continuitat.

En un principi es pensava dedicar dues tardes a la setmana un parell d’hores:
una dedicada als menuts (P3, P4, P5 i PRIMER)
i un altre dia dedicat a SEGON, TERCER, QUART, CINQUÉ i SISÉ.
S’han establert dues línees de treball quant a edats: 3-6 anys i de 7-11 anys.

però donada la falta de material i col.laboració es postposa la tarda dedicada als grans a fi i a efecte de poder planificar més acuradament aquest apartat.


OBJECTIU PRINCIPAL
L’objectiu primordial és potenciar en els nens el gust per la lectura a través de diverses activitats lúdiques que tinguin com a eix central els llibres.

DURADA DEL SERVEI
Les tardes de biblioteca compendrien des del mes d’abril (DESPRÉS DE SETMANA SANTA) fins al juny de 09 en un primer bloc. Són unes 10 sessions. Ens servirà per veure l’acollida i la resposta de la gent. Potser no és el millor moment perque ja arriba el bon temps i ve més de gust estar fora. Serien un parell d’horetes i es procuraria que fos un dia fora de les extraescolars, en depen de la disposició del local. Es proposa dijous (ja que no hi ha extraescolars) i de 18 a 19 o 19:30 perque així els nens ja venen berenats i una mica més desfogats.

QUIN ESPAI UTILITZAR?
Es va pensar que la sala d’espera del consultori és un bon espai per una activitat com aquesta: és ample, té calefacció i te lavabos. A més d’estar al centre del poble.
Es va parlar primer amb el Guillermo, que va donar el vist i plau i després amb l’alcalde, que també va donar el seu vist i plau. Varem quedar que un cop estigués tot més estructurat li presentaríem la proposta en ferm.
També podem disposar d’un espai - a determinar- per guardar el material. Encara que de moment serà poc...
S’ha pensat també de demanar a l’Alcalde que es tingui present, quan el nou ajuntament estigui acabat, la cessió d’un espai més adient per a la biblioteca.

D’ON TREIEM ELS LLIBRES, EL MATERIAL i ELS RECURSOS HUMANS?
En principi hi ha una subvenció de bens mobles que ens hagués anat molt bé, però s’ha passat el plaç. Estaria bé apuntar-ho per l’any que ve. S’ha contactat amb algunes editorials i se’ls ha demanat directament llibres per començar la biblioteca. De moment s’han aconseguit 19 títols.
Faria falta un terra a on els nens puguin seure (tipo escumes) Al Abacus cada paquet val uns 14 euros. En necessitaríem uns 4. Tanmateix per guardar els llibres anirian bé unes caixes de plàstic amb rodetes.
Hi ha dues mares interessades a col.laborar. Una d’elles m’ha ajudat a fer l’esboç de la programació i hem trobat un contacontes al poble!

Els nens que vinguin a a la biblioteca poden compartir els llibres que ténen a casa.

S’ha pensat a parlar amb la BIBLIOTECA DE L’ESPLUGA per a que col.laborin en el prèstec en els casos d’activitats com LA TARDA TEMÀTICA. Potser a l’escola també podrien deixar-nos alguns llibres. Això està pendent de fer.
Engegarem en breu una minicampanya al poble: posar una guardiola a cada establiment, al consultori, al casal d’avis, etc. a on es demani que la gent deixi el que vulgui. Que tingui al seu final a Sant Jordi i que els diners recullits s’utilitzin per comprar llibres.
Paral.lelament es fara una recullida de llibres, que es dirigirà als pares i mares, per poder ampliar el fons del RACÓ DE LECTURA. Si porten llibres un tant malmesos aprofitarem i els portarem a l’HOSPITAL DE CONTES que hi haurà al RACÓ perque els nens aprenguin a tenir cura dels llibres i a reparar-los.


PROPOSTES D’ ACTIVITATS PROGRAMADES

S’HA PENSAT EN DOS TIPUS D’ACTIVITATS:
LES DIRECTAMENT RELACIONADES AMB LA LECTURA
LES DE POSADA EN PRÀCTICA DEL QUE S’HA LLEGIT
(MÉS RELACIONADES AMB TEMES TIPU TALLER)

1. CONTACONTES
2. LECTURA DEL CONTES QUE ELS NENS ESCULLIN DINS DEL SORTIT
QUE DISPOSEM (ELS PODEN LLEGIR ELS NENS GRANS)
3. CONTES AMB PICTOGRAMES
4. UN CONTE EXPLICAT DE DIFERENTS MANERES
5. CONTES D’ARREU DEL MÓN: BIBLIOTECA INTERNACIONAL A INTERNET.
(ROMANÉS, MARROQUÍ, AFRICÁ)
6. ESCENIFICAR UN CONTE
7. LA TARDA TEMÀTICA: DIFERENTS CONTES D’UN MATEIX TEMA. DESPRÉS POSAR EN COMÚ EL QUE HAN APRÈS
8. FER UN CONTE AMB CADA NEN COM A PROTAGONISTA
10. TRENCACLOSQUES/RELACIÓ AMB ELS LLIBRES I LA LECTURA
Un llibre és com un trencaclosques es va fents a messura que encaixen les peces.
11. LLIBRES JOC /fer un desplegable, els nens
12. POEMES
13. ENDEVINALLES VISUALS: POTENCIAR L’OBSERVACIÓ DE LES IMATGES
I TREBALLAR L’ATENCIÓ.
14. CONTES REPRESENTATS AMB TITELLES DE DITS
15. TARDE DE CÒMICS
16. LLIBRES D’ANIMALS AMB JOCS RELACIONATS
17. TARDE DE FLORA AUTÒCTONA I PLANTES AROMÀTIQUES
18. CONTACONTES BILINGÜES
19. CONTES DE PREGUNTES I RESPOSTES: 2 EQUIPS UN PREGUNTA
AMB EL LLIBRE I L’ALTRE RESPON. S’ENTREGA UN DIPLOMA)
20. CONTES I LLIBRES DE CANÇONS I JOCS POPULARS.
ES LLEGIRAN, ES CANTARAN I ES JUGARÀ.
21. LLIBRES D’HISTÒRIES DIVERTIDES I ACUDITS QUE LLEGIRAN TOTS ELS NENS


ALTRES ACTIVITATS:

ACTIVITAT A MODUS DE TALLERS QUE SERVEIXEN PERQUE ELS NENS POSIN EN PRÀCTICA ALLÒ QUE HAN ESCOLTAT I FER-LOS SENTIR, D’ALGUNA MANERA, PART DE LA HISTÒRIA A

CONTE DE MÀSCARES
TALLER DE MÀSCARES: PINTAR CARES O CREAR MÀSCARES DE GUIX

CONTES SOBRE RECICLATGE
FABRICAR OBJECTES A TRAVÉS DE MATERIALS PER RECICLAR: ampolles, tubs de cartró, pinzes... xapes, etc.

CONTES SOBRE OFICIS MANUALS
TALLER PER FABRICAR COLLARETS I PULSERES
REPRODUIR EL PROCÉS DE CREACIÓ D’UN TREBALL MANUAL.

HOSPITAL DE LLIBRES. Que els nens portin llibres que ténen a casa malmesos i els reparem entre tots, ensenyant així a cuidar-los i conservar-los.

CREACIÓ DE PUNTS DE LLIBRES

EXPLICAR EL PROCÉS DE CREACIÓ D’UN LLIBRE.


PROPOSTES PEL FUTUR
• Possibilitat d’una persona en pla d’ocupació que es dediqui a la biblioteca.
• Subvenció de bens mobles per adquirir mobiliari i colxonetes.
• Col.laboració estreta amb l’escola a l’hora de tractar temes que estan treballant.
• Trobar un dia pels grans perque puguin utilitzar l’espai com a lloc d’estudi. Seria ideal disposar d’un ordinador perque ells puguin apendre a buscar informació a la red i aprofitar els recursos que es troben a INTERNET.
• Disposar d’un espai més adient i que sigui fixe i no mòbil.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada